Publikacje & Plakaty

Plakaty

 

*** 2015 ***

Durlik, J., Szewczyk, J., Wodniecka, Z. (2015). Does intensive L2 learning modify between-language interference in bilingual comprehension? Evidence from a longitudinal study with interlingual homographs. 10th International Symposium on Bilingualism, New Brunschwik, New Jersey, USA. Poster.

Kalamala, P., Szewczyk, J., Senderecka, M., Durlik, J., Wodniecka, Z. (2015). What does the Eriksen Flanker Task measure? An ERP investigation.  19th Conference of the European Society for Cognitive Psychology, Paphos, Cyprus. Poster.

Szewczyk, J., Kalamala, P., Durlik, J., Wodniecka, Z. (2015). What do linguistic and non-linguistic cognitive control have in common? 19th Conference of the European Society for Cognitive Psychology, Paphos, Cyprus. Poster.

 

Publikacje

*** W druku ***

Łuniewska, M., Kołak, J., Kacprzak, A., Białecka-Pikul, M., Haman. E, & Wodniecka, Z. (w druku). Wyzwania w diagnozie rozwoju językowego dzieci dwu- i wielojęzycznych. [W:] A. Myszka (red.), Głos – Język – Komunikacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.

*** W recenzji ***

Durlik, J., Szewczyk, J., Muszyński, M., & Wodniecka, Z. (w recenzji). Interference and inhibition in bilingual language comprehension: Evidence from Polish- English interlingual homographs. PLOS ONE.

Wodniecka, Z., Bobb, S., Szewczyk, J., Zeleenberg, R., Timmer, K., Marzecova, A., Taft, M., Green, D.W., Kroll, J.F. (w recenzji). Speaking Words in One Language Alone: Priming Language Selection in Bilingual Speech. Journal of Experimental Psychology: General.

*** 2014 ***

Durlik, J., Szewczyk, J., & Wodniecka, Z. (2014). Investigating the dynamics of bilingual lexical access: an overview of the background and goals of the ongoing study with Polish learners of English. [W:] S. Grucza & L. Kolago (red.), Zweisprachigkeit und Bilingualer Unterricht. Peter Lang.

Haman, E., Wodniecka, Z., Kołak, J., Łuniewska, M., & Mieszkowska, K. (2014). Social Aspects of Psycholinguistic Research: Reflections on the Ongoing Study of Cognitive and Linguistic Development of Polish Immigrant Children. [W:] S. Grucza & L. Kolago (red.), Zweisprachigkeit und Bilingualer Unterricht. Peter Lang.

Haman, E., Wodniecka, Z., Kołak, J., Łuniewska, M., & Mieszkowska, K. (2014). Social Aspects of Psycholinguistic Research: Reflections on the Ongoing Study of Cognitive and Linguistic Development of Polish Immigrant Children. [W:] S. Grucza & L. Kolago (red.), Zweisprachigkeit und Bilingualer Unterricht. Peter Lang.

Mandera, P, Keuleers, E., Wodniecka, Z., & Brysbeart, M. (2014). Subtlex-pl: subtitle-based word frequency estimates for Polish. Behavioral Research Methods, 47(2), 471-483. DOI:10.3758/s13428-014-0489-4

Moreno, S., Wodniecka, Z., Tays, W., Alain, C. & Bialystok, E. (2014). Inhibitory processes in bilinguals and musicians. ERP evidence for experience-specific effects. PLOS ONE. DOI: 10.1371/journal.pone.0094169

Wodniecka, Z., Haman, E. (2014). Dwujęzyczność – wyzwanie, które warto podjąć, czyli co o dwujęzyczności mówi współczesna psychologia. [W:] Kulpińska, J., Luźniak-Piecha, M., Praszalowicz, D. (red.), EuroEmigranci. Młoda polska emigracja w UE jako przedmiot badań psychologicznych, socjologicznych i kulturowych. Kraków: Wydawnictwo Polskiej Akademii Umiejętności.

*** 2013 ***

Bobb, S., Wodniecka, Z., Kroll, J.F. (2013). What bilinguals tell us about cognitive control: Overview to the special issue, Journal of Cognitive Psychology, 25(5), 493-496. DOI: 10.1080/20445911.2013.822724

Bobb, S. & Wodniecka, Z. (2013). Language switching in picture naming. What asymmetric switch costs (do not) tell us about inhibition in bilingual speech planning. Special Issue of Journal of Cognitive Psychology,  25(5), 568-585. DOI: 10.1080/20445911.2013.792822

Ciećko-Michalska, I., Wójcik, J., Senderecka, M., Wyczesany, M., Binder, M., Szewczyk, J., Dziedzic, T., Słowik, A., Mach, T. (2013). Cognitive functions in patients with liver cirrhosis: a tendency to commit more memory errors. Medical Science Monitor, 19, 283-288. DOI: 10.12659/MSM.883890

Marzecová, A., Asanowicz, D., Krivá, L. & Wodniecka, Z. (2013). The effects of bilingualism on efficiency and lateralization of attentional networks. Bilingualism: Language and Cognition, 16(3), 608-623. DOI: 10.1017/S1366728912000569

Marzecová, A., Bukowski, M., Boros, M., Correa, A., Lupiáñez, J., & Wodniecka, Z. (2013). Tracing bilingual advantage in cognitive control: Flexibility of category switching and temporal orienting. Special Issue of Journal of Cognitive Psychology, 25(5), 586-604.

Tarłowski, A., Wodniecka, Z., & Marzecová, A. (2013). Language switching in production of phrases. Journal of Psycholinguistic Research, 42(2), 103-118. DOI:10.1007/s10936-01 2-9203-9

Szewczyk, J., Schriefers, H. (2013). Prediction in language comprehension beyond specific words: An ERP study on sentence comprehension in Polish. Journal of Memory and Language, 68, 297-314. DOI: 10.1016/j.jml.2012.12.002

*** 2012 ***

Ciećko-Michalska, I., Wójcik, J., Wyczesany, M., Binder, M., Szewczyk, J., Senderecka, M., Dziedzic, T., Słowik, A., Mach, T. (2012). Cognitive evoked response potentials in patients with liver cirrhosis without diagnosis of minimal or overt hepatic encephalopathy. Journal of Physiology and Pharmacology, 63, 271-276.

Ciećko-Michalska, I., Binder, M., Wyczesany, M., Szewczyk, J., Senderecka, M., Wójcik, J., Dziedzic, T., Słowik, A., Mach, T. (2012). Electrophysiological correlates of attentional processes in patients with liver cirrhosis without minimal or clinically-overt hepatic encephalopathy. Journal of Physiology and Pharmacology, 63, 339-346.

Otwinowska-Kasztelanic, A., Banasik, N., Białecka-Pikul, M., Kiebzak-Mandera, D., Kuś, K., Miękisz, A., Szewczyk, J., Cywińska, M., Kacprzak, A., Karwala, M., Kołak, J. Łuniewska, M., Mieszkowska, K., Wodniecka, Z., & Haman, E. (2012). Dwujęzyczność u progu edukacji szkolnej – interdyscyplinarny projekt badawczy [Bilingualism at the school entrance age: an interdyscyplinary research project]. Neofilolog, 39, 7-29.

Senderecka, M., Grabowska, A., Gerc, K., Szewczyk, J., Chmylak, R. (2012). Event-related potentials in children with attention deficit hyperactivity disorder: an investigation using an auditory oddball task. International Journal of Psychophysiology, 85, 106-115. DOI:10.1016/j.ijpsycho.2011.05.006

Senderecka, M., Grabowska, A., Szewczyk, J., Gerc K., Chmylak, R. (2012). Stop signal task as a measure of response inhibition in children with ADHD: an event-related potential study. International Journal of Psychophysiology, 85, 93-105.

Szewczyk, J., Schriefers, H. (2012). Prediction in language comprehension beyond specific words: An ERP study on sentence comprehension in Polish. Journal of Memory and Language, 68, 297-314. DOI: 10.1016/j.jml.2012.12.002

*** 2011 ***

Senderecka, M., Gerc, K., Grabowska, A., Chmylak, R., Szewczyk, J. (2011). Elektrofizjologiczne korelaty zaburzeń uwagowych u dzieci z ADHD: analiza potencjałów zdarzeniowych w słuchowej wersji zadania oddball. Czasopismo Psychologiczne, 17, 57-73.

Senderecka, M., Grabowska, A., Gerc, K., Szewczyk, J., Chmylak, R. (2011). Event-related potentials in children with attention deficit hyperactivity disorder: an investigation using an auditory oddball task. International Journal of Psychophysiology, 85, 106-115. DOI:10.1016/j.ijpsycho.2011.05.006

Senderecka, M., Grabowska, A., Szewczyk, J., Gerc, K., Chmylak, R. (2011). Response inhibition of children with ADHD in the stop-signal task: an event-related potential study. International Journal of Psychophysiology, 85, 93-115. DOI:10.1016/j.ijpsycho.2011.05.007

Szewczyk, J., Schriefers, H. (2011). Is animacy special? ERP correlates of semantic violations and animacy violations in sentence processing. Brain Research, 1368, 208-221. DOI: 10.1016/j.brainres.2010.10.070

Tao, L., Marzecová, A., Taft, M., Asanowicz, D., Wodniecka, Z. (2011). The efficiency of attentional networks in early and late bilinguals: the role of age of acquisition. Frontiers in Psychology, 2(123). DOI:10.3389/fpsyg.2011.00123

Wodniecka, Z. (2011). Dwujęzyczność. [Rozdział w:] I. Kurcz, H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań. Academica, 253-284.

*** 2010 ***

Moreno, S., Bialystok, E., Wodniecka, Z., & Alain, C. (2010). Conflict resolution in sentence processing by bilinguals. Journal of Neurolinguistics, 23, 564-579.

Wodniecka, Z., Craik, F. I., Luo, L. Bialystok E. (2010). Does bilingualism help memory? Competing Effects of Verbal Ability and Executive Control. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 13, 575-595.

*** 2009 ***

Szewczyk, J. (2009). Metoda potencjałów wywołanych EEG w psycholingwistycznych badaniach nad przetwarzaniem zdańStudia Psychologiczne, 47, 23-37.

*** 2007 ***

Wodniecka, Z., Cepeda, N. (2007). Beyond the Classroom: Bilingualism, Cognitive Skills and Health. Invited paper for Mosaic. A Journal for Language Teachers, 9, 3-8. [tekst dostępny także w: Mollica A. (red.) (2008). Teaching and Learning Languages (ss. 15-24). Welland, Ontario: Soleil Publishing.]

*** 2006 ***

Ciećko-Michalska, I., Senderecka, M., Szewczyk, J., Panasiuk, A., Słowik, A., Wyczesany, M., Binder, M., Mach, T. (2006). Event-related cerebral potentials for the diagnosis of subclinical hepatic encephalopathy in patients with liver cirrhosis. Advances in Medical Sciences, 51, 273-277.

Grohman, M., Wodniecka, Z., Kłusak, M. (2006). Divergent Thinking and Evaluation Skills: Do They Always Go Together? Journal of Creative Behavior, 40(2), 125-145.

Kroll, J. F., Bobb, S. C., Wodniecka, Z. (2006). Language selectivity is the exception, not the rule: Arguments against a fixed locus of language selection in bilingual speech. Bilingualism: Language and Cognition. Special Issue: Lexical Access in Bilingual Speech Production9(2), 119-135.

*** 2003 ***

Szymura, B. & Wodniecka, Z. (2003). What really bothers neurotics? In search for factors impairing attentional performance of neurotics. Personality and Individual Differences, 34(1), 109-126.

 

Top