Publikacje & Konferencje
*** 2018 ***
Łuniewska, M., Chyl, K., Dębska, A., Kacprzak, A., Plewko, J., Szczerbiński, M., Szewczyk J., Grabowska A., Jednoróg, K. (2018). Neither action nor phonological video games make dyslexic children read better. Scientific Reports, 8(1), 549. DOI: 10.1038/s41598-017-18878-7
*** 2017 ***
Haman, E.*, Wodniecka, Z.*, Marecka, M., Szewczyk, J., Białecka-Pikul, M., Otwinowska, A., Mieszkowska, K., Łuniewska, M., Kołak, J., Miękisz, A., Kacprzak, A., Banasik, N., Foryś-Nogala, M. (2017). How Does L1 and L2 Exposure Impact L1 Performance in Bilingual Children? Evidence from Polish-English Migrants to the United Kingdom. Frontiers in Psychology, 8:1444. DOI: 10.3389/fpsyg.2017.01444
Hansen, P., Łuniewska, M., Mieszkowska, K., Haman, E., Simonsen, H.,Wodniecka, Z.(2017). Picture-based vocabulary assessment vs. parental questionnaires: A cross-linguistic study of bilingual assessment methods. International Journal of Bilingualism, DOI: 10.1177/1367006917733067.
Kałamała, P., Sadowska, A., Ordziniak, W., & Chuderski, A. (2017). Gestalt Effects in Visual Working Memory: Whole-Part Similarity Works, Symmetry Does Not. Experimental Psychology, 64(1), 5–13. DOI: 10.1027/1618-3169/a000346
Kałamała, P., Szewczyk, J., Senderecka, M., & Wodniecka, Z. (2017). Flanker task with equiprobable congruent and incongruent conditions does not elicit the conflict N2. Psychophysiology, DOI: 10.1111/psyp.12980
Marecka, M., Szewczyk, J., Jelec, A., Janiszewska, D., Rataj, K., & Dziubalska-Kołaczyk, K. (2017). Different phonological mechanisms facilitate vocabulary learning at early and late stages of language acquisition: Evidence from Polish 9-year-olds learning English. Applied Psycholinguistics, 39(1), 1–35. DOI: 10.1017/S0142716417000455
Mieszkowska, K., Łuniewska, M., Kołak, J., Kacprzak, A., Wodniecka, Z., Haman, E. (2017). Home Language Will Not Take Care of Itself: Vocabulary Knowledge in Trilingual Children in the United Kingdom. Frontiers in Psychology, 8:1358. DOI: 10.3389/fpsyg.2017.01358
Otwinowska, A.*, & Szewczyk, J.* (2017). The more similar the better? Factors in learning cognates, false cognates and non-cognate words. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, DOI: 10.1080/13670050.2017.1325834
Szewczyk, J. M., & Schriefers, H. (2017). The N400 as an index of lexical preactivation and its implications for prediction in language comprehension. Language, Cognition and Neuroscience. DOI: 10.1080/23273798.2017.1401101
* – joint first authorship
*** 2016 ***
Chuderski, A., Senderecka, M., Kałamała, P., Kroczek, B., & Ociepka, M. (2016). ERP correlates of the conflict level in the multi-response Stroop task. Brain Research, 1650, 93–102. DOI: 10.1016/j.brainres.2016.08.041
Durlik J., Szewczyk J., Muszyński M., Wodniecka, Z. (2016). Interference and inhibition in bilingual language comprehension: Evidence from Polish-English interlingual homographs. PlosONE,11(3), DOI :10.1371/journal.pone.0151430.
Szewczyk J., Smoczyńska M., Haman E., Łuniewska M., Kochańska M., Załupska J. (2016). Test powtarzania pseudosłów [Polish Nonword Repetition Test]. Instytut Badań Edukacyjnych. Warszawa, Poland.
*** 2015 ***
Durlik, J., Szewczyk, J., Wodniecka, Z. (2015). Does intensive L2 learning modify between-language interference in bilingual comprehension? Evidence from a longitudinal study with interlingual homographs. 10th International Symposium on Bilingualism, New Brunschwik, New Jersey, USA. Poster.
Łuniewska, M., Kołak, J., Kacprzak, A., Białecka-Pikul, M., Haman. E, & Wodniecka, Z. (2015). Wyzwania w diagnozie rozwoju językowego dzieci dwu- i wielojęzycznych. [W:] A. Myszka (red.), Głos – Język – Komunikacja. Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Kalamala, P., Szewczyk, J., Senderecka, M., Durlik, J., Wodniecka, Z. (2015). What does the Eriksen Flanker Task measure? An ERP investigation. 19th Conference of the European Society for Cognitive Psychology, Paphos, Cyprus. Poster.
Mandera, P, Keuleers, E., Wodniecka, Z., & Brysbeart, M. (2015). Subtlex-pl: subtitle-based word frequency estimates for Polish. Behavioral Research Methods, 47(2), 471-483. DOI:10.3758/s13428-014-0489-4
Szewczyk, J., Kalamala, P., Durlik, J., Wodniecka, Z. (2015). What do linguistic and non-linguistic cognitive control have in common? 19th Conference of the European Society for Cognitive Psychology, Paphos, Cyprus. Poster.
*** 2014 ***
Durlik, J., Szewczyk, J., & Wodniecka, Z. (2014). Investigating the dynamics of bilingual lexical access: an overview of the background and goals of the ongoing study with Polish learners of English. [W:] S. Grucza & L. Kolago (red.), Zweisprachigkeit und Bilingualer Unterricht. Peter Lang.
Haman, E., Wodniecka, Z., Kołak, J., Łuniewska, M., & Mieszkowska, K. (2014). Social Aspects of Psycholinguistic Research: Reflections on the Ongoing Study of Cognitive and Linguistic Development of Polish Immigrant Children. [W:] S. Grucza & L. Kolago (red.), Zweisprachigkeit und Bilingualer Unterricht. Peter Lang.
Haman, E., Wodniecka, Z., Kołak, J., Łuniewska, M., & Mieszkowska, K. (2014). Social Aspects of Psycholinguistic Research: Reflections on the Ongoing Study of Cognitive and Linguistic Development of Polish Immigrant Children. [W:] S. Grucza & L. Kolago (red.), Zweisprachigkeit und Bilingualer Unterricht. Peter Lang.
Moreno, S., Wodniecka, Z., Tays, W., Alain, C. & Bialystok, E. (2014). Inhibitory processes in bilinguals and musicians. ERP evidence for experience-specific effects. PLOS ONE. DOI: 10.1371/journal.pone.0094169
Wodniecka, Z., Haman, E. (2014). Dwujęzyczność – wyzwanie, które warto podjąć, czyli co o dwujęzyczności mówi współczesna psychologia. [W:] Kulpińska, J., Luźniak-Piecha, M., Praszalowicz, D. (red.), EuroEmigranci. Młoda polska emigracja w UE jako przedmiot badań psychologicznych, socjologicznych i kulturowych. Kraków: Wydawnictwo Polskiej Akademii Umiejętności.
*** 2013 ***
Bobb, S., Wodniecka, Z., Kroll, J.F. (2013). What bilinguals tell us about cognitive control: Overview to the special issue, Journal of Cognitive Psychology, 25(5), 493-496. DOI: 10.1080/20445911.2013.822724
Bobb, S. & Wodniecka, Z. (2013). Language switching in picture naming. What asymmetric switch costs (do not) tell us about inhibition in bilingual speech planning. Special Issue of Journal of Cognitive Psychology, 25(5), 568-585. DOI: 10.1080/20445911.2013.792822
Ciećko-Michalska, I., Wójcik, J., Senderecka, M., Wyczesany, M., Binder, M., Szewczyk, J., Dziedzic, T., Słowik, A., Mach, T. (2013). Cognitive functions in patients with liver cirrhosis: a tendency to commit more memory errors. Medical Science Monitor, 19, 283-288. DOI: 10.12659/MSM.883890
Marzecová, A., Asanowicz, D., Krivá, L. & Wodniecka, Z. (2013). The effects of bilingualism on efficiency and lateralization of attentional networks. Bilingualism: Language and Cognition, 16(3), 608-623. DOI: 10.1017/S1366728912000569
Marzecová, A., Bukowski, M., Boros, M., Correa, A., Lupiáñez, J., & Wodniecka, Z. (2013). Tracing bilingual advantage in cognitive control: Flexibility of category switching and temporal orienting. Special Issue of Journal of Cognitive Psychology, 25(5), 586-604.
Tarłowski, A., Wodniecka, Z., & Marzecová, A. (2013). Language switching in production of phrases. Journal of Psycholinguistic Research, 42(2), 103-118. DOI:10.1007/s10936-01 2-9203-9
Szewczyk, J., Schriefers, H. (2013). Prediction in language comprehension beyond specific words: An ERP study on sentence comprehension in Polish. Journal of Memory and Language, 68, 297-314. DOI: 10.1016/j.jml.2012.12.002
*** 2012 ***
Ciećko-Michalska, I., Wójcik, J., Wyczesany, M., Binder, M., Szewczyk, J., Senderecka, M., Dziedzic, T., Słowik, A., Mach, T. (2012). Cognitive evoked response potentials in patients with liver cirrhosis without diagnosis of minimal or overt hepatic encephalopathy. Journal of Physiology and Pharmacology, 63, 271-276.
Ciećko-Michalska, I., Binder, M., Wyczesany, M., Szewczyk, J., Senderecka, M., Wójcik, J., Dziedzic, T., Słowik, A., Mach, T. (2012). Electrophysiological correlates of attentional processes in patients with liver cirrhosis without minimal or clinically-overt hepatic encephalopathy. Journal of Physiology and Pharmacology, 63, 339-346.
Otwinowska-Kasztelanic, A., Banasik, N., Białecka-Pikul, M., Kiebzak-Mandera, D., Kuś, K., Miękisz, A., Szewczyk, J., Cywińska, M., Kacprzak, A., Karwala, M., Kołak, J. Łuniewska, M., Mieszkowska, K., Wodniecka, Z., & Haman, E. (2012). Dwujęzyczność u progu edukacji szkolnej – interdyscyplinarny projekt badawczy [Bilingualism at the school entrance age: an interdyscyplinary research project]. Neofilolog, 39, 7-29.
Senderecka, M., Grabowska, A., Gerc, K., Szewczyk, J., Chmylak, R. (2012). Event-related potentials in children with attention deficit hyperactivity disorder: an investigation using an auditory oddball task. International Journal of Psychophysiology, 85, 106-115. DOI:10.1016/j.ijpsycho.2011.05.006
Senderecka, M., Grabowska, A., Szewczyk, J., Gerc K., Chmylak, R. (2012). Stop signal task as a measure of response inhibition in children with ADHD: an event-related potential study. International Journal of Psychophysiology, 85, 93-105.
Szewczyk, J., Schriefers, H. (2012). Prediction in language comprehension beyond specific words: An ERP study on sentence comprehension in Polish. Journal of Memory and Language, 68, 297-314. DOI: 10.1016/j.jml.2012.12.002
*** 2011 ***
Senderecka, M., Gerc, K., Grabowska, A., Chmylak, R., Szewczyk, J. (2011). Elektrofizjologiczne korelaty zaburzeń uwagowych u dzieci z ADHD: analiza potencjałów zdarzeniowych w słuchowej wersji zadania oddball. Czasopismo Psychologiczne, 17, 57-73.
Senderecka, M., Grabowska, A., Gerc, K., Szewczyk, J., Chmylak, R. (2011). Event-related potentials in children with attention deficit hyperactivity disorder: an investigation using an auditory oddball task. International Journal of Psychophysiology, 85, 106-115. DOI:10.1016/j.ijpsycho.2011.05.006
Senderecka, M., Grabowska, A., Szewczyk, J., Gerc, K., Chmylak, R. (2011). Response inhibition of children with ADHD in the stop-signal task: an event-related potential study. International Journal of Psychophysiology, 85, 93-115. DOI:10.1016/j.ijpsycho.2011.05.007
Szewczyk, J., Schriefers, H. (2011). Is animacy special? ERP correlates of semantic violations and animacy violations in sentence processing. Brain Research, 1368, 208-221. DOI: 10.1016/j.brainres.2010.10.070
Tao, L., Marzecová, A., Taft, M., Asanowicz, D., Wodniecka, Z. (2011). The efficiency of attentional networks in early and late bilinguals: the role of age of acquisition. Frontiers in Psychology, 2(123). DOI:10.3389/fpsyg.2011.00123
Wodniecka, Z. (2011). Dwujęzyczność. [Rozdział w:] I. Kurcz, H. Okuniewska (red.), Język jako przedmiot badań. Academica, 253-284.
*** 2010 ***
Moreno, S., Bialystok, E., Wodniecka, Z., & Alain, C. (2010). Conflict resolution in sentence processing by bilinguals. Journal of Neurolinguistics, 23, 564-579.
Wodniecka, Z., Craik, F. I., Luo, L. Bialystok E. (2010). Does bilingualism help memory? Competing Effects of Verbal Ability and Executive Control. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 13, 575-595.
*** 2009 ***
Szewczyk, J. (2009). Metoda potencjałów wywołanych EEG w psycholingwistycznych badaniach nad przetwarzaniem zdań. Studia Psychologiczne, 47, 23-37.
*** 2007 ***
Wodniecka, Z., Cepeda, N. (2007). Beyond the Classroom: Bilingualism, Cognitive Skills and Health. Invited paper for Mosaic. A Journal for Language Teachers, 9, 3-8. [tekst dostępny także w: Mollica A. (red.) (2008). Teaching and Learning Languages (ss. 15-24). Welland, Ontario: Soleil Publishing.]
*** 2006 ***
Ciećko-Michalska, I., Senderecka, M., Szewczyk, J., Panasiuk, A., Słowik, A., Wyczesany, M., Binder, M., Mach, T. (2006). Event-related cerebral potentials for the diagnosis of subclinical hepatic encephalopathy in patients with liver cirrhosis. Advances in Medical Sciences, 51, 273-277.
Grohman, M., Wodniecka, Z., Kłusak, M. (2006). Divergent Thinking and Evaluation Skills: Do They Always Go Together? Journal of Creative Behavior, 40(2), 125-145.
Kroll, J. F., Bobb, S. C., Wodniecka, Z. (2006). Language selectivity is the exception, not the rule: Arguments against a fixed locus of language selection in bilingual speech. Bilingualism: Language and Cognition. Special Issue: Lexical Access in Bilingual Speech Production, 9(2), 119-135.
*** 2003 ***
Szymura, B. & Wodniecka, Z. (2003). What really bothers neurotics? In search for factors impairing attentional performance of neurotics. Personality and Individual Differences, 34(1), 109-126.
Aktualności
10.03.2018
Rozpoczynamy nowy, wielki projekt: Polski na Emigracji. Aby wziąć udział, wejdź na naszą stronę!