Aktualności

 02.08.2018

Konkurs na stanowisko asystenta naukowego ze stopniem doktora (post-doc) w Laboratorium LangUsta

 

Rektor Uniwersytetu Jagiellońskiego ogłasza konkurs na stanowisko asystenta naukowego ze stopniem doktora (post-doc) w Instytucie Psychologii na Wydziale Filozoficznym w związku z realizacją projektu finansowanego ze środków Narodowego Centrum Nauki ze środków SONATA BIS 5 pt. „Współzawodnictwo czy współpraca? Wpływ krótko- i długotrwałego kontaktu z językiem na mechanizmy regulacji języka i procesy poznawcze osób dwujęzycznych”.

Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowymi wymaganiami pod tym linkiem.

 

 02.08.2018

Kolejny grant NCN w Laboratorium LangUsta!

 

Tym razem laureatką grantu została mgr Joanna Durlik, która będzie badać jak poziom znajomości języka i doświadczenie immersji modulują interferencję między językami. Gratulujemy! Wyniki na stronie NCN (Etiuda, panel HS).

.

  14.06.2018

A LECTURE BY OUR GUEST – MICHELE DIAZ FROM PENN STATE UNIVERSITY

„The influence of executive function on language production in older and younger adults”

Serdecznie zapraszamy na wykład dotyczący związku funkcji poznawczych z produkcją języka u młodych i starszych dorosłych, który wygłosi nasz gość – dr. Michele Diaz z Uniwersytetu Penn State. Wykład odbędzie się 29 czerwca o godzinie 15:30 w Instytucie Psychologii UJ przy ul. Ingardena 6 w Krakowie (sala 0.01). Wykład będzie wygłoszony w języku angielskim. Poniżej można zapoznać się z abstraktem wykładu.

ABSTRACT OF A TALK:

Although decline in cognitive function is often observed with aging, language functions show a pattern of both impaired and spared performance. Semantic processes are well maintained throughout adulthood with older adults having larger and more varied vocabularies and knowledge stores. However, older adults often complain about frustrating and increasingly frequent problems with language production, such as increased slips of the tongue, increased tip-of-the-tongue incidences, and increased pauses during speech. This asymmetric pattern suggests a fundamental difference in the cognitive and neural organization of these language abilities, as suggested by the Transmission Deficit Theory. However, speaking and other language abilities also interact with general cognitive abilities such as inhibition, planning, and working memory. Indeed, a prominent view in cognitive aging, the Inhibition Deficit Hypothesis, suggests that older adults suffer from declines in inhibition. In this talk, I will discuss our recent  work examining the interactions between speech production and executive function abilities using a phonological Go-No Go, picture naming task. Twenty younger and twenty older, community dwelling adults completed behavioral and functional MRI tasks in which we manipulated the naming (language production) and inhibition (withholding naming) task demands. Behaviorally, we found a main effect of Condition in which all adults named pictures slower as task demands increased and a main effect of Age Group in which older adults named pictures more slowly than younger adults. Moreover, we found a significant interaction of Condition and Age Group in which older adults named more slowly than younger adults but only in the more difficult naming conditions. Our neuroimaging results showed that all adults elicited significant increases in activation as a function of naming difficulty in both language-related regions such as bilateral inferior frontal gyri and insula, as well as cognitive control regions such as right superior and middle frontal gyri. We also examined behavioral and fMRI patterns to response inhibition (i.e., trials in which participants had to withhold naming, No-Go trials). Older adults made more commission errors and elicited more fMRI activation in bilateral superior and middle frontal gyri, bilateral supramarginal gyri, and bilateral middle temporal gyri. Moreover, we were interested in the relationship of these age-related increases in fMRI activation to behavior. To assess this, we correlated older adults’ behavioral performance (i.e., reaction time for Go trials, commission error rate for No-Go trials) with their brain activation across conditions. Interestingly, for naming trials we observed that increases in activation were associated with faster reaction times, suggesting that the increases may be compensatory. In particular, activation in pre- and post- central gyri was negatively correlated with naming response times, suggesting  that these key regions for language production may be more resilient to age-related declines. These findings highlight the importance influence of task difficulty on behavioral and fMRI patterns of activation and suggest that the nature of age-related increases in fMRI activation may depend on the task at hand.

 

 

07.06.2018

EARLY STAGE RESEARCHER (ESRS)/PHD STUDENT POSITION

 

 

Full-time early stage researcher/PhD student position available to work on social cognition and bilingualism.

 

Applications are invited for a full-time Early Stage Researcher/PhD student position in Psychology of Language and Bilingualism Lab, led by Zofia Wodniecka, at the Institute of Psychology at Jagiellonian University (Krakow), http://langusta.edu.pl/en/. The position is part of The Multilingual Mind project (MultiMind), https://www.multilingualmind.eu/wp4-project-descriptions. MultMind is an international, multidisciplinary and multisectorial training network on multilingualism and is funded by the European Union’s Horizon2020 research and innovation programme under the Marie Skłodowska Curie grant agreement No 765556. https://www.multilingualmind.eu/

 

More on the research project (ESR9 Project)

Title: The flexibility of social categorization: How bilingual experience influences social information processing

Main supervisor: Zofia Wodniecka; ESR9 Committee: Marcin Bukowski (Jagiellonian University); Juan Lupiáñez (University of Granada)

Please see this link to project description (ESR9 Project): https://www.multilingualmind.eu/wp4-project-descriptions

 

We search for a person holding a degree in Psychology, with experience in experimental cognitive and social research, advanced statistical methods (e.g. moderation & mediation analyses, mixed models approach, etc.), knowledge of programs for experimental research (e.g. E-Prime, PsychoPy, Inquisit etc.). Strong programming and statistical skills is a plus. Knowledge of Polish will be an asset, but it’s optional. Evidence of academic achievements, documented ability to work independently and in a team, experience in conducting psychological research will be an asset. Knowledge of cognitive psychology and social cognition is fundamental. Cultural competences, self-discipline and high work motivation are also essential.

 

For further information contact Dr. Wodniecka & Dr. Bukowski at: multimind@uj.edu.pl

 

Starting date for all ESRs: 1st September 2018 (negotiable)

 

Duration of the research employment: 36 months

 

Salary: The ESR will receive a Living Allowance (€3,110 per month multiplied by the country correction coefficient for Poland: 76.4% which is approximately €2376) and a Mobility Allowance (€600 per month). ESRs who have a family at the beginning of their employment will also receive a family allowance (€500 per month).

 

How to Apply:

You must send a project application form and supporting documents to info@multilingualmind.eu

The application form and application process is described here: https://www.multilingualmind.eu/copy-of-15-early-stage-researchers-

More information about all open ESR positions is here: https://www.multilingualmind.eu/15-early-stage-researchers-esrs

The initial closing date for the positions will be June 30, 2018, but applications will continue to be considered until suitable candidates have been appointed.

 

 18.05.2018

Wkrótce nowe projekty!

 

Nowe granty NCN w naszym laboratorium! Prof. Wodniecka otrzymała grant Opus na badania fMRI poświęcone produkcji języka przez osoby dwujęzyczne, a Patrycja Kałamała – grant Preludium na eksplorację komponentu N2. Więcej informacji na stronie NCN (panel HS6).

 18.05.2018

MultiMind, rekrutacja!

 

LangUsta szuka nowego badacza! Wkrótce rozpocznie się rekrutacja na międzyośrodkowe studia doktoranckie z zakresu wielojęzyczności w ramach programu MultiMind! Szczegóły pod tym linkiem.

 

 02.05.2018

Joanna Durlik jednym z 14 lauretów nagrody SRA!

 

Joanna Durlik z Laboratorium LangUsta otrzymała stypendium Sylff Research Abroad, dzięki której będzie mogła prowadzić badania w Memory and Language Research Group na Uniwersytecie w Granadzie, gratulujemy! Po więcej informacji zapraszamy na stronę Sylff.

 

 12.03.2018

Polski na Emigracji – piszą o nas w serwisie Nauka w Polsce!

 

Jak działa dwujęzyczny mózg? Czy bez codziennego kontaktu z mową ojczystą będziemy znali ją do starości? W jakim stopniu emigracja do innego kraju wpływa na znajomość języka polskiego? Jeśli ciekawią Cię te pytania, zapraszamy do nowego artykułu dotyczącego naszego projektu Polski na Emigracji.

 

Kliknij tutaj

 

 10.03.2018

Polski na Emigracji – przedstawiamy nasz nowy projekt!

 

Laboratorium Langusta rozpoczyna nowy, wielki projekt: Polski na Emigracji, którego celem będzie zbadanie co dzieje się z językiem ojczystym, gdy intensywnie używa się drugiego języka. Do projektu poszukujemy Polaków, którzy od kilku lat mieszkają poza granicami Polski. Więcej szczegółów można znaleźć na naszej specjalnej stronie internetowej: polskinaemigracji.pl

 

 1.02.2018

Maria Skłodowska-Curie Fellowship dla dr. Jakuba Szewczyka!

 

Komisja Europejska ogłosiła 29 stycznia br. wyniki konkursu Marii Skłodowskiej-Curie na granty indywidualne dla naukowców – MSCA Individual Fellowships (H2020-MSCA-IF-2017). Jednym z laureatów jest dr Jakub Szewczyk z Laboratorium Langusta, który 2 lata spędzi na Urbana-Champaign (University of Illinois), a następnie rok na Donders Institute w Nijmegen. Nasz stypendysta będzie realizować projekt dotyczący trenowania modeli językowych w rekurencyjnych sieciach neuronowych. Następnie, aby lepiej zrozumieć procesy przetwarzania zdań, zestawi przewidywania modeli z wynikami badań ERP, MEG i eyetrackingowych. Gratulujemy!

 

 14.01.2018

Publikacja

 

Kolejna publikacja, w której współautorem jest członek Laboratorium Langusta – tym razem dr Jakub Szewczyk! Zapraszamy do zapoznania się z tekstem o braku pozytywnego wpływu gier komputerowych na zdolność czytania u dzieci z dysleksją. Tekst polecamy w szczególności z uwagi na fakt, że przeczy wcześniejszym doniesieniom na ten temat.

Kliknij tutaj, aby przeczytać pełen artykuł.

 

 12.12.2017

Poszukujemy współpracowników!

 

Poszukujemy studentów, którzy chcieliby zaangażować się w nasze projekty naukowe na zasadzie wolontariatu, lub praktyk. Umożliwiamy również realizację kursu „Elementy prowadzenia badań naukowych w psychologii” w naszym laboratorium. Zainteresowane osoby prosimy o kontakt: langusta.lab@gmail.com

 

 11.12.2017

Ankieta

 

Zapraszamy do udziału w ankiecie naszych kolegów z Uniwersytetów Cambridge i Radboud Nijmegen dotyczącej wpływu wielojęzyczności na procesy poznawcze. Poszukiwane są osoby jedno – i wielojęzyczne żyjące na emigracji lub w kraju pochodzenia.

Kliknij tutaj

 

 07.09.2017

Tym razem dr Marta Marecka opowiada o języku w Polskim Radiu.

 

Zapraszamy do posłuchania audycji:

Kliknij tutaj

 

 01.09.2017

O badaniach dr Marty Mareckiej z LangUsty piszą na Nauka w Polsce, zapraszamy do czytania!

„Skąd biorą się zdolności językowe? Co się dzieje w naszym umyśle, kiedy pierwszy raz słyszymy słowo w obcym języku? Dlaczego jednym ludziom nauka języka przychodzi łatwo, a dla innych to droga przez mękę? Odpowiedzi na te pytania poszukuje dr Marta Marecka z Uniwersytetu Jagiellońskiego.”

Przeczytaj artykuł

 
 
Top